O scurtă istorie a „O noapte sfântă”, imnul de Crăciun care a stârnit recenzii amestecate

Cu 26 de ani în urmă, George W. Hunt, S.J., pe atunci redactor șef al revistei America, a scris că „O noapte sfântă” a fost unul dintre cântecele sale preferate printre cele de Crăciun, adăugând cu modestie: „L-am cântat de nenumărate ori în cor (a doua parte plictisitoare de tenor)”.

Memoriile noastre dragi despre „O Holy Night” sunt strâns asociate cu cuvintele familiare în limba engleză traduse din originalul francez de către ministrul unitarian John Sullivan Dwight. Fost director al școlii din comuna Brook Farm din Massachusetts, din secolul al XIX-lea, Dwight a fost martor la convertirea la catolicism a câtorva dintre colegii săi din comună, printre care Isaac Hecker – mai târziu preot romano-catolic și fondator al Părinților Paulist, prima comunitate religioasă de preoți creată în America de Nord.

„Ar putea fi un lucru bun să se renunțe la această piesă a cărei popularitate devine nesănătoasă”, scria un critic timpuriu.

Este discutabil dacă această aură religioasă a influențat traducerea lui Dwight din 1855. Legende nedocumentate au înconjurat în mod persistent „O noapte sfântă”, inclusiv faptul că luptele din tranșee din timpul Războiului franco-prusac din 1870 (sau, alternativ, Primul Război Mondial) au încetat temporar în timp ce trupele franceze cântau acest cântec adversarilor lor în ajunul Crăciunului.

Un exemplu mai bine documentat, chiar dacă în general trecut cu vederea, al puterii hrănitoare a „O Holy Night” a fost raportat în The Marine Corps Times în decembrie 2004. În Fallujah, Irak, pentru a transmite un mesaj de dragoste de acasă, reverendul Ron Camarda, preot catolic și maior în rezervă al Marinei, a cântat „O Holy Night” la căpătâiul unui pușcaș marin american muribund, rănit într-o misiune militară.

Cuvântul vindecător, pios și inspirat al lui Dwight ne vorbește, așa cum reflecta părintele Hunt, despre lumina adusă de nașterea lui Isus. Până în 1885, versurile lui Dwight deveniseră atât de acceptate încât Hart Pease Danks, un conducător de cor și compozitor de cântece amintit mai ales pentru balada lacrimogenă „Silver Threads Among the Gold”, a produs propria sa adaptare a acestora într-o versiune intitulată „O Night Divine”. La drept vorbind, rezultatul nu poate fi numit o îmbunătățire.

Cuvintele vindecătoare, piezișe și inspiratoare ale imnului ne vorbesc despre lumina adusă de nașterea lui Isus.

Cu toate acestea, adaptările concurente ale lui John Sullivan Dwight și Danks au avut în comun calitatea de a fi unilateral optimiste, spre deosebire de cântecul original francez, „Minuit, Chrétiens” („Miezul nopții, creștini”), numit uneori „Cantique de Noël”.

„Minuit, Chrétiens” a început ca un poem francez scris de Placide Cappeau, un comerciant de vinuri și om de stânga din Roquemaure, un mic oraș din departamentul Gard din sudul Franței. Educat de instructori iezuiți la Collège Royal din Avignon, Cappeau a scris textul complex în 1843, cu ocazia restaurării vitraliilor de la biserica locală din Roquemaure.

Poemul său începe didactic, ca și cum ar ține o predică unei mulțimi: „Miezul nopții, creștini, este ora solemnă în care Dumnezeul uman s-a coborât la noi, pentru a șterge păcatul originar și a înceta mânia Tatălui său”. Cappeau se adresează „puternicilor” din vremea sa, „mândri de grandoare”, ordonându-le să se smerească în fața lui Dumnezeu. Nimic din acest discurs nu a supraviețuit în versurile dulci ale „O noapte sfântă” pe care le cântăm astăzi.

După ce le-a ordonat ascultătorilor să îngenuncheze, „Minuit, Chrétiens” îi instruiește apoi să se ridice, într-un mod similar cu imnul de stânga de mai târziu „L’Internationale”.

După ce a ordonat ascultătorilor să îngenuncheze, „Minuit, Chrétiens” îi instruiește apoi să se ridice, într-un mod similar cu imnul de stânga de mai târziu „L’Internationale” (1871), care începe cu „Ridicați-vă, blestemaților pământului”. Să le spui oamenilor oprimați să se ridice este ceva obișnuit în imnuri, dar „L’Internationale”, scris de Eugène Pottier, ar putea să fi reflectat parțial poemul lui Placide Cappeau, scris cu o generație mai devreme.

Adolphe Adam, un compozitor de opere laice, a pus pe muzică „Minuit, Chrétiens” în 1843 sau 1847, conform a două relatări contemporane diferite. Dar multe elemente din „Minuit, Chrétiens” nu au fost pe placul autorităților bisericești. La scurt timp după ce a fost scrisă, Revoluția din 1848 a izbucnit în Franța, iar Adam i-a îngrijorat pe unii observatori numind „O noapte sfântă” o „Marseillaise religioasă”, referindu-se la cântecul din 1792 adoptat ca imn național galic.

Publicațiile oficiale despre muzica catolică au început să se neliniștească în legătură cu popularitatea lui „Minuit, Chrétiens”, numindu-l pe liricul său un bețiv socialist. De asemenea, a circulat un zvon nefondat conform căruia Adolphe Adam ar fi fost evreu, un fals care se repetă până în prezent în unele scrieri de limbă engleză. În 1930, Vincent d’Indy, un renumit compozitor regalist catolic, a scris un text în care îl lăuda pe Richard Wagner și îi acuza pe „compozitorii evrei”, incluzând în mod eronat numele lui Adam pe listă, că sunt interesați doar de câștiguri financiare.

Încă din 1864, Revue de Musique Sacrée, o distinsă revistă axată pe muzica liturgică catolică, a opinat:

Adolphe Adam’s a fost interpretată în multe biserici în timpul slujbelor de la miezul nopții….ar putea fi un lucru bun să se renunțe la această piesă a cărei popularitate devine nesănătoasă. Ea se cântă pe stradă, la întâlniri sociale și în barurile cu spectacole live. Ea devine degradată și degenerată. Cel mai bine ar fi să o lăsăm să-și urmeze propriul drum, departe de casele de religie, care se pot descurca foarte bine fără ea.

Criticile bisericești ulterioare la adresa cântecului în sine s-au axat pe tonul său militant și pe teologia dubioasă. Unii preoți au întrebat la ce se referea versul „Et de son Père arrêter le courroux” („să înceteze mânia Tatălui său”). Oare „Minuit, Chrétiens” descria o divinitate răzbunătoare de tip Vechiul Testament în contrast cu Iisus? Poate din cauza acestor controverse, „Minuit, Chrétiens” a fost rareori inclusă în imnalele catolice.

Critica catolică franceză a continuat și după cel de-al Doilea Război Mondial, când compozitorul liturgic și muzicologul Auguste Sérieyx a mustrat corurile și organiștii care „fac bisericile noastre să răsune cu astfel de inspirații hare-brained” precum „Minuit, Chrétiens”, pedepsind, de asemenea, preoții care „le tolerează sau le încurajează”.

Critica catolică franceză a continuat și după cel de-al Doilea Război Mondial, când un compozitor a mustrat corurile care „fac bisericile noastre să răsune cu astfel de inspirații nebunești”.

Le Dictionnaire du Foyer Catholique (publicat la Paris în 1956) a declarat că acest cântec „a fost expulzat din multe dieceze din cauza aspectului emfatic al versurilor sale, cât și a muzicii în sine, și a contrastului pe care îl oferă cu liturghia de sărbătoare, atât de frumoasă și măreață în simplitatea ei”.

Cu toate acestea, în ciuda acestor obiecții și a altor obiecții care declamă muzica din „Minuit, Chrétiens” ca fiind facilă și banală, renumele său internațional a continuat să crească.

Preocuparea ecleziastică cu privire la popularitatea și conținutul lui „Minuit, Chrétiens” a fost reprodusă atunci când a fost importată în Canada în 1858 de Ernest Gagnon, un folclorist, compozitor și organist. Gagnon participase la o slujbă de la miezul nopții, în anul precedent, la Biserica Saint-Roch din Paris, unde o voce triplă a cântat „Minuit, Chrétiens”. După ce Gagnon a popularizat cântecul în Canada, a apărut o tradiție conform căreia parohiile selectau un solist pentru interpretarea la slujba de la miezul nopții a „Minuit, Chrétiens” dintre notabilitățile locale, ca o onoare specială.

Cântecul, scris inițial de Adam pentru a fi interpretat de o soprană de provincie retrasă care a avut premiera uneia dintre operele sale de mai puțin succes la Paris, avea să fie, de asemenea, interpretat pentru prima dată în Canada de o cântăreață soprană. Abia mai târziu cântecul a devenit apanajul tenorilor și baritonilor. Dar Adam, în calitate de compozitor de opere virtuoase, a inclus câteva note înalte expuse care provoacă chiar și cântăreții profesioniști, ca să nu mai vorbim de amatorii bine intenționați. Drept urmare, congregațiile din Canada obișnuiau să aștepte cu neliniște frazele culminante ale cântecului pentru a vedea dacă notele vor fi cântate în acut sau în bemol.

Nu există niciun semn că Adolphe Adam se aștepta să fie amintit în principal pentru „Minuit, Chrétiens”, alături de baletul „Giselle”. Memoriile sale din 1857 nici măcar nu-l menționează. Cu toate acestea, pentru generații întregi de ascultători de „O noapte sfântă” în ajunul Crăciunului și nu numai, el rămâne în mod indelebil compozitorul acelui cântec nemuritor și inspirat.

Ascultare suplimentară

Cântecul original, „Minuit, Chrétiens”, în limba franceză:

• Interpretat de Georges Thill